Friday, November 2, 2012

Pengertian Sumpah



Di dalam bahasa arab, sumpah dikenali sebagai al-Yamin (اليمين). Dari segi bahasa, al-Yamin membawa beberapa maksud; antaranya adalah tangan kanan, kekuatan, kudrat, kedudukan yang baik atau mulia. (Feiruz Aabadi, jld5: 406). Penggunaan al-Yamin di dalam bahasa arab sinonim erti dengan perkataan al-Qasam (القسم), al-Halaf (الحلف) dan al-Ila’ (الإيلاء). (al-Razi, jld6: 428).

Dari segi istilah pula, ulama’memberikan pengertian berbeza dalam menta’rifkan sumpah. Ibn ‘Abidin menta’rifkan al-Yamin sebagai sebuah a’qad (ikatan) yang kuat yang mana orang yang bersumpah berazam untuk melakukannya atau meninggalkannya. (Ibn A’bidin, jld3:702-703). Penulis kitab at-Taj wa al-Iklil menta’rifkan al-Yamin adalah mentahqiqkan apa yang tidak wajib dengan nama Allah Subhanahu wa ta’ala atau sifat-Nya. (al-Gharnathi, jld4:396). Asy-Syarbini pula menta’rifkan al-Yamin adalah mentahqiq suatu perkara yang tidak sabit (tidak kukuh), yang telah berlaku atau akan berlaku, menafikan atau mensabitkan (mengukuhkan), suatu yang boleh dilakukan atau tidak boleh dilakukan, suatu yang benar atau dusta dalam keadaan seseorang itu tahu atau jahil mengenainya. (As-Syarbini, jld6: 180).

Daripada beberapa ta’rif di atas dapat disimpulkan bahawa al-Yamin atau sumpah itu terkandung di dalamnya beberapa perkara:
Pertama: Sumpah adalah untuk menguatkan sesuatu dengan menyebut nama Allah Subhanahu wa ta’ala atau sifat-Nya. Oleh kerana itu, disyaratkan untuk disebut di dalam lafaz sumpah: “Wallahi (والله) , Wabillahi (وبالله), atau watallahi (وتالله) atau selain darinya selagi mana lafaz sumpah itu mempunyai lafaz nama Allah Subhanahu wa ta’ala atau salah satu sifat dari sifat-sifat-Nya.

Kedua: Kewujudan niat dan azam ketika melafazkan sumpah menjadikan pembahagian sumpah terbahagi kepada dua: al-yamin al-mun’aqadah (اليمين المنعقدة) dan al-yamin ghair al-mun’aqadah (اليمين غير المنعقدة). Al-yamin al-mun’aqadah berlaku ketika wujudnya niat atau azam untuk melakukan sesuatu atau meninggalkan sesuatu, ketika berlaku sumpah dengan niat dan jika dia tidak melaksanakan atau meninggalkan sumpahnya, maka wajib ke atasnya kafarah. Adapun al-yamin ghair al-mun’aqadah tiada kafarah sekiranya tidak melaksanakan atau meninggalkan apa yang disumpahkannya.

Ketiga: al-Yamin adalah untuk menguatkan sesuatu sama ada untuk menguatkan perkara yang sudah berlaku ataupun yang akan datang, untuk menafikan atau mengisbatkan sesuatu. Oleh itu, termasuk di dalam perkara ini  jenis-jenis sumpah yang lain seperti al-yamin al-ghumus (sumpah dusta), al-ilaa’, al-li’an dan lain-lain. 

Tulisan asal: 
Panduan al-Qur'an Berkaitan Perlaksanaan Sumpah
Norwardatun Mohamed Razali
Universiti islam Antarabangsa Malaysia

No comments:

Post a Comment