Di dalam bahasa arab, sumpah dikenali sebagai al-Yamin
(اليمين). Dari segi bahasa, al-Yamin
membawa beberapa maksud; antaranya adalah tangan kanan, kekuatan, kudrat,
kedudukan yang baik atau mulia. (Feiruz Aabadi, jld5: 406). Penggunaan al-Yamin
di dalam bahasa arab sinonim erti dengan perkataan al-Qasam (القسم), al-Halaf (الحلف) dan al-Ila’ (الإيلاء). (al-Razi, jld6: 428).
Dari segi istilah pula, ulama’memberikan pengertian berbeza
dalam menta’rifkan sumpah. Ibn ‘Abidin menta’rifkan al-Yamin sebagai
sebuah a’qad (ikatan) yang kuat yang mana orang yang bersumpah berazam
untuk melakukannya atau meninggalkannya. (Ibn A’bidin, jld3:702-703). Penulis
kitab at-Taj wa al-Iklil menta’rifkan al-Yamin adalah mentahqiqkan apa
yang tidak wajib dengan nama Allah Subhanahu wa ta’ala atau sifat-Nya.
(al-Gharnathi, jld4:396). Asy-Syarbini pula menta’rifkan al-Yamin adalah
mentahqiq suatu perkara yang tidak sabit (tidak kukuh), yang telah berlaku atau
akan berlaku, menafikan atau mensabitkan (mengukuhkan), suatu yang boleh
dilakukan atau tidak boleh dilakukan, suatu yang benar atau dusta dalam keadaan
seseorang itu tahu atau jahil mengenainya. (As-Syarbini, jld6: 180).
Daripada beberapa ta’rif di atas dapat disimpulkan bahawa
al-Yamin atau sumpah itu terkandung di dalamnya beberapa perkara:
Pertama: Sumpah adalah untuk menguatkan sesuatu dengan
menyebut nama Allah Subhanahu wa ta’ala atau sifat-Nya. Oleh kerana itu,
disyaratkan untuk disebut di dalam lafaz sumpah: “Wallahi (والله) , Wabillahi (وبالله), atau watallahi (وتالله) atau selain darinya
selagi mana lafaz sumpah itu mempunyai lafaz nama Allah Subhanahu wa ta’ala
atau salah satu sifat dari sifat-sifat-Nya.
Kedua: Kewujudan niat dan azam ketika melafazkan sumpah
menjadikan pembahagian sumpah terbahagi kepada dua: al-yamin al-mun’aqadah
(اليمين المنعقدة) dan al-yamin ghair al-mun’aqadah (اليمين غير المنعقدة). Al-yamin
al-mun’aqadah berlaku ketika wujudnya niat atau azam untuk melakukan
sesuatu atau meninggalkan sesuatu, ketika berlaku sumpah dengan niat dan jika
dia tidak melaksanakan atau meninggalkan sumpahnya, maka wajib ke atasnya
kafarah. Adapun al-yamin ghair al-mun’aqadah tiada kafarah sekiranya
tidak melaksanakan atau meninggalkan apa yang disumpahkannya.
Ketiga: al-Yamin adalah untuk menguatkan sesuatu
sama ada untuk menguatkan perkara yang sudah berlaku ataupun yang akan datang, untuk
menafikan atau mengisbatkan sesuatu. Oleh itu, termasuk di dalam perkara ini jenis-jenis sumpah yang lain seperti al-yamin
al-ghumus (sumpah dusta), al-ilaa’, al-li’an dan lain-lain.
Tulisan asal:
Panduan al-Qur'an Berkaitan Perlaksanaan Sumpah
Norwardatun Mohamed Razali
Universiti islam Antarabangsa Malaysia
No comments:
Post a Comment