Friday, November 2, 2012

Perlaksanaan sumpah di dalam al-Quran (Sebelum berlakunya sumpah)


Di antara hukum yang dijelaskan terperinci berkaitan mu’amalat di kalangan manusia di dalam al-Qur’an adalah perlaksanaan sumpah. Al-Qur’an berperanan sebagai petunjuk dan hidayah buat umat manusia seluruhnya. Ketika mana seseorang mahu melaksanakan sesuatu perkara, dia perlu kembali kepada al-Quran supaya dia tidak lari dari garis panduan yang telah ditetapkan oleh Allah subhanahu wa ta’ala.

Para Fuqaha’ telah membincangkan dengan panjang lebar berkaitan perlaksanaan sumpah dari segi hukum, pembahagiannya dan penjelasan tentang kaffarah secara terperinci di dalam empat mazhab.  Ini kerana fuqaha’ lebih kepada mengeluarkan hukum bagi sesuatu perkara. Adapun perbicangan dari sudut bagaimana al-Quran mendidik masyakat dengan memberi kefahaman yang jelas berkaitan sumpah tidaklah dibincangkan begitu meluas terutamanya bagaimana adab kita selaku hamba Allah Subhanahu wa ta’ala  ketika menyandarkan kata-kata kita kepada sebuah sumpah yang terikat dengan nama Allah Subhanahu wa ta’ala  yang Mulia.

Apabila kita merujuk al-Quran, perlaksanaan sumpah ini tidak lari daripada tiga keadaan; sebelum berlaku sumpah, ketika berlaku sumpah dan selepas berlaku sumpah. Dalam setiap kondisi atau keadaan ini, al-Quran memberikan panduannya yang tersendiri untuk membolehkan kita beramal dengan betul tanpa melebihi batas panduan yang telah ditetapkan.

        i.            Sebelum berlakunya sumpah
Sebelum seseorang melafazkan atau mahu menyandarkan kata-katanya dengan sumpah yang terikat dengan nama Allah Subhanahu wa ta’ala, al-Quran telah menggariskan beberapa panduan berkaitan dengannya. Penulis dapati terdapat dua perkara yang menjadi asas atau pengetahuan kepada seseorang sebelum dia melaksanakan sumpah.

Pertama: Mengelakkan diri dari bersumpah dengan nama Allah
Apabila seseorang bersumpah, dia telah menyandarkan kata-katanya dengan nama Allah Subhanahu wa ta’ala, sedangkan nama Allah Subhanahu wa ta’ala itu seharusnya dipelihara daripada unsur-unsur dipermain-mainkan atau gurau senda.

Terdapat ayat al-Quran di mana Allah Subhanahu wa ta’ala melarang  manusia untuk terlalu banyak bersumpah kerana ia boleh membawa kepada mempermain-mainkan nama Allah Subhanahu wa ta’ala. Ini adalah sepertimana yang disebut di dalam firman-Nya:
وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمَانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Maksudnya: “(dan janganlah kamu jadikan nama) Allah Dalam sumpah kamu sebagai benteng Yang menghalangi kamu daripada berbuat baik dan bertaqwa, serta mendamaikan perbalahan antara sesama manusia. dan (ingatlah), Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa mengetahui.” (surah al-Baqarah:ayat 224)

Ahli bahasa mentafsikan kalimah العرضة membawa dua maksud:
Pertama           :  (المانع) penghalang
Kedua             : terlalu banyak menyebut. (Ibn Manzur, Jld7:178)

Adapaun ahli tafsir ketika mentafsirkan ayat ini mereka juga menfsirkan dengan dua maksud; maksud yang pertama ialah janganlah menjadikan nama Allah sebagai penghalang untuk berbuat kebajikan dan maksud yang kedua adalah jangan kamu terlalu banyak bersumpah dengan nama Allah dalam perkara yang benar dan batil. Ini adalah sepertimana yang disebutkan oleh Imam al-Alusi dan Imam al-Razi serta ahli tafsir yang lain.

Imam al-Alusi ketika mentafsirkan ayat di atas menyebut bahawa kalimah العرضة  membawa dua maksud, dan salah satunya ialah: “Dan janganlah kamu menjadikan Allah sandaran untuk sumpahmu sehingga dengannya menyebabkan kamu bermain-main dengan banyak bersumpah pada semua perkara yang benar ataupun batil kerana ia adalah satu bentuk daripada mempermainkan nama Allah swt”. (al-Aalusi, jld1: 520)

Imam al-Razi pula mengaitkan perbuatan banyak bersumpah ini dengan perbuatan mempermain-mainkan nama Allah: “Allah melarang mempermain-mainkan nama-Nya dengan terlalu banyak bersumpah”. (al-Razi, jld 6:424).

Daripada ayat yang disebutkan di atas jelas menunjukkan kepada kita  bahawa Allah subhanahu wa ta’ala melarang kita daripada menggunakan nama-Nya sebagai sandaran untuk bersumpah untuk perkara-perkara yang benar ataupun yang batil. Ini kerana dalam perbuatan terlalu banyak bersumpah itu terkandung di dalamnya makna perbuatan mempermain-mainkan nama Allah swt, sedangkan kita sepatutnya memelihara dan menjauhkan diri daripada perbuatan sebegitu rupa.

Mengaitkannya dengan sifat kehinaan
Al-Quran juga ada mengaitkan keadaan orang yang terlalu banyak bersumpah dengan sifat kehinaan atau sifat banyak berdusta. Ini boleh kita lihat melalui firmannya:
وَلَا تُطِعْ كُلَّ حَلَّافٍ مَهِينٍ
Bermaksud: “Dan janganlah kamu patuh kepada orang yang terlalu banyak bersumpah”. (surah al-Qalam: ayat 10)

Perkataan حلاف di dalam ayat ini membawa maksud orang yang banyak bersumpah dalam perkara sahih ataupun batil.(Al-Razi, jld30: 603). Ayat ini diturunkan untuk menerangkan berkenaan sifat musuh Allah yang bernama al- Walid bin Mughirah. Ada juga pendapat yang mengatakan ayat ini diturunkan berkenaan al-Akhnas bin Syurayq. Kedua-dua individu ini merupakan musuh-musuh yang kuat menentang dan memerangi Rasulullah sallallahu a’laihi wa sallam. (Sayyid Qutb, jilid16: 303-304). Sayyid Qutb ketika mentafsirkan ayat ini berkata:
 “Dia seorang yang banyak bersumpah, dan orang yang banyak bersumpah itu menandakan dia seorang yang tidak bercakap benar. Dia sedar bahawa orang ramai tidak percaya kepadanya, kerana itu dia banyak bersumpah untuk melindungi pembohongannya dan menarik kepercayaan mereka”. (Sayyid Qutb, jilid16: 304).

Di dalam ayat ini, al-Quran mengaitkan kalimah مهين dengan kalimah حلاف  membuktikan bahawa orang yang banyak bersumpah hatta dalam perkara dusta sekalipun dia berani bersumpah, maka ini adalah salah satu sifat yang buruk dan terhina. Al-Quran mengeji orang yang terlalu banyak bersumpah kerana perbuatan golongan seperti ini seolah-olah membuktikan bahawa mereka tidak merasai keagungan dan kebesaran Allah. Sifat ini juga merupakan ibu segala kejahatan. Hatta dalam keadaan seorang yang banyak bersumpah dalam perkara kebenaran juga dicela kerana ia seolah-olah mempermain-mainkan nama Allah subhanahu wa ta’ala, apatah orang yang bersumpah dalam perkara dusta lebih-lebih lagi tercela. (al-Alusi, jilid15: 31).

Di sini juga kita melihat bagaimana al-Quran mengaitkan antara orang yang banyak bersumpah dengan sifat banyak berdusta, dan mengaitkan keduanya dengan kehinaan di kalangan manusia. (al-Razi, jld30: 603).  Sayyid Qutb berkata lagi berkenaan perkara ini dengan katanya:
 “Dia seorang yang hina. Dia tidak menghormati dirinya dan orang ramai tidak menghormatinya. Dia tidak mempercayai dirinya dan orang ramai juga tidak percaya kepadanya”. (Sayyid Qutb, jilid 16: 304).

 Oleh itu, orang yang terlalu banyak bersumpah sebenarnya tahu bahawa orang lain hanya akan mempercayainya sekiranya sekiranya dia bersumpah, dan dia sendiri tahu bahawa dia sebenarya berdusta dalam banyak perkara. Ini merupakan sifat kehinaan yang nyata apabila tidak mendapat kepercayaan dari masyarakat apatah lagi diri sendiri.

Justeru sebagai seorang muslim yang mengakui dan mengagungkan kebesaran Allah subhanahu wa ta’ala, seharusnya kita memelihara nama Allah subhanahu wa ta’ala daripada dipersenda-sendakan serta mengelakkan diri dari terlalu banyak bersumpah dengan nama Allah subhanahu wa ta’ala sama ada apa yang disumpahkan itu benar ataupun dusta. Ini kerana orang yang sedikit bersumpah membuktikan bahawa mereka sangat berjaga-jaga dalam menggunakan nama Allah subhanahu wa ta’ala terutama di dalam sumpah mereka kerana orang yang menjaga nama Allah subhanahu wa ta’ala dan memuliakannya adalah termasuk golongan orang yang mulia. Adapun orang yang sewenang-wenangnya bersumpah dengan nama Allah subhanahu wa ta’ala dalam perkara dusta seolah-olah mereka tidak memuliakan nama Allah subhanahu wa ta’ala malah cuba mempersenda-sendakan dan mempergunakan nama Allah untuk kepentingan sendiri.

Kedua: Bersumpah dalam perkara yang diharuskan dan perlu
Walaupun al-Quran memberitahu kepada kita supaya tidak terlalu banyak bersumpah dengan nama Allah subhanahu wa ta’ala,  tidaklah bermakna bahawa Allah subhanahu wa ta’ala melarang kita untuk melaksanakan sumpah secara mutlak. Ini kerana di dalam al-Quran terdapat beberapa ayat  yang menceritakan tentang  perintah daripada Allah subhanahu wa ta’ala kepada Rasulullah sallallahu a’laihi wa sallam supaya bersumpah dengan nama-Nya, tetapi sumpah tersebut bukanlah sumpah yang tiada tujuan bahkan disertakan dengan tujuan dan matlamat.      

Ibnu Kathir menyebut di dalam tafsirnya, terdapat tiga ayat di mana Allah subhanahu wa ta’ala memerintahkan Rasul-Nya agar bersumpah dengan nama Allah swt:  
Ayat pertama:
َويَسْتَنْبِئُونَكَ أَحَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَرَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ
Maksudnya:  dan mereka (yang meminta disegerakan azab) itu akan bertanya kepadamu (Wahai Muhammad): "Adakah kedatangan azab Yang dijanjikan itu benar? "Jawablah: "Ya, Demi Tuhanku! Sesungguhnya adalah ia benar! dan kamu tidak sekali-kali berkuasa menahan kedatangannya". (Surah yunus:ayat53)

Ayat kedua:
زَعَمَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنْ لَنْ يُبْعَثُوا قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ
Maksudnya:  (di antara sebab-sebab kufur) orang-orang Yang kafir (ialah kerana mereka) mengatakan Bahawa mereka tidak sekali-kali akan di bangkitkan (Sesudah mati). katakanlah: "Bahkan, Demi Tuhanku, kamu akan dibangkitkan, kemudian kamu akan diberitahu tentang Segala Yang kamu telah kerjakan. dan Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah melaksanakannya. (surah at-Taghabun: ayat7)

Ayat ketiga:
وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَأْتِينَا السَّاعَةُ قُلْ بَلَى وَرَبِّي لَتَأْتِيَنَّكُمْ عَالِمِ الْغَيْبِ لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَلَا أَصْغَرُ مِنْ ذَلِكَ وَلَا أَكْبَرُ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ
Maksudnya: dan orang-orang Yang kafir berkata:"hari kiamat itu tidak akan datang kepada kami". Katakanlah (Wahai Muhammad): "Bahkan (tetap datang). Demi Tuhanku Yang mengetahui Segala perkara Yang ghaib, hari kiamat itu Sesungguhnya akan datang kepada kamu". tiada tersembunyi dari pengetahuannya barang seberat debu Yang ada di langit atau di bumi, dan tidak ada Yang lebih kecil dari itu atau Yang lebih besar melainkan semuanya tertulis di Dalam Kitab Yang terang nyata. (surah Saba’: ayat 3).

Ketiga-tiga ayat di atas merupakan perintah Allah subhanahu wa ta’ala kepada Rasulullah sallallahu a’laihi wa sallam agar bersumpah dengan nama Allah atas kebenaran wujudnya hari kebangkitan dan hari kiamat. Ia juga bagi tujuan menolak hujah golongan yang ingkar terhadap kebenaran ini. Mereka yang ingkar ini adalah orang-orang kafir, munafik dan musyrik. (Ibn Kathir, jilid6: 495). Mereka tidak mempercayai adanya hari kiamat,  pada hari ketika mereka semua akan dibangkitkan semula setelah mati dan dibangkitkan kembali dari kubur. Tidak cukup dengan itu, malah mereka mempersenda-sendakan Rasulullah sallallahu a’laihi wa sallam dengan mengajukan pertanyaan demi pertanyaan, lalu Allah subhanahu wa ta’ala memerintahkan Rasul-Nya agar bersumpah dengan nama Allah bahawa semua yang diperkatakan itu adalah hakikat yang pasti akan berlaku.

Oleh itu, apabila Allah memerintahkan Rasulullah  sallallahu a’laihi wa sallam supaya bersumpah dengan nama-Nya, ia bukanlah sebuah sumpah yang sia-sia dan tidak bermatlamat. Daripada apa yang terkandung di dalam al-Quran, dapat kita ketahui bahawa perbuatan bersumpah tidaklah dilarang secara mutlak malahan ia diharuskan untuk perkara yang berkaitan dengan agama, akidah dan keimanan. Sebagai contohnya di dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan saksi atau menuntut hak dalam harta, kita dibolehkan untuk menggunakan sumpah kerana ia merupakan salah satu perkara yang berkaitan dengan agama dan ada maslahah (kepentingan) untuk kehidupan setiap Muslim.

Tulisan asal:
Panduan al-Quran Berkaitan Perlaksanaan Sumpah
Norwardatun Mohamed Razali
UIAM

No comments:

Post a Comment