Friday, November 2, 2012

Perlaksaan Sumpah 2 : (Semasa Sumpah Berlaku)


        i.            Semasa sumpah berlaku
Apabila seseorang bersumpah dengan nama Allah, maka ada perkara yang perlu dijaga ketika sumpah tersebut dilaksanakan. Di dalam al-Quran, Allah subhanahu wa ta’ala memerintahkan kepada orang Islam agar memelihara sumpahnya daripada terlibat dengan sumpah dusta, ataupun membatalkan sumpah yang telah dibuat. Ini berdasarkan beberapa uslub dari ayat-ayat al-Quran yang boleh kita lihat dalam dua bentuk iaitu uslub secara langsung dan uslub secara tidak langsung.


Pertama: Uslub Secara langsung
Uslub secara langsung bermaksud ayat-ayat al-Quran yang menunjukkan secara langsung tentang perintah untuk memelihara sumpah. Ini adalah sebagaimana yang disebut dalam firman-Nya:
وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ
Maksudnya: “Peliharalah sumpah kamu” (Surah al-Maidah: ayat 89)

Ayat ini didahulukan dengan menyebut berkenaan kaffarah sumpah yang empat dan diikuti selepas itu perintah supaya orang yang melaksanakan sumpah  memelihara sumpahnya. Memelihara sumpah di dalam ayat ini bermaksud tidak membatalkan sumpah yang telah dibuat ataupun membawa maksud tidak menunaikan sumpah yang telah dilafazkan. Larangan ini bertujuan untuk memelihara orang yang bersumpah daripada jatuh kepada kesusahan untuk melaksanakan kaffarah yang berat untuk dilaksanakan sekiranya dia membatalkan sumpahnya.

Ini adalah sepertimana yang dikatakan oleh imam at-Tabari: “Dan peliharalah sumpah kamu daripada perbuatan membatalkannya, yang kemudiannya akan mengakibatkan kamu susah untuk melaksanakan kaffarah”. (at-Tabari, jilid1: 562).  Ini juga dikuatkan dengan kata-kata Imam ar-Razi ketika mentafsirkan ayat ini beliau berkata: hendaklah memelihara sumpah daripada perbuatan membatalkannya, supaya kamu tidak perlu untuk melaksanakan kaffarah. (ar-razi, jilid12: 423).

Kedua: Uslub secara tidak langsung:
Di dalam ayat lain pula secara tidak langsung Allah memerintahkan agar memelihara sumpah daripada jatuh kepada sumpah dusta. Ini berdasarkan beberapa ayat yang menceritakan bagaimana orang-orang kafir dan munafik ketika zaman Nabi sallallahu a’laihi wa sallam menggunakan sumpah berdasarkan tujuan yang berbeza, antaranya dengan tujuan untuk menyembunyikan kedustaan mereka. Di antara ayat ini adalah seperti firman Allah subhanahu wa ta’ala:

وَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْكُمْ وَمَا هُمْ مِنْكُمْ وَلَكِنَّهُمْ قَوْمٌ يَفْرَقُونَ
Maksudnya: “dan mereka (yang munafik itu) bersumpah Dengan nama Allah Bahawa Sesungguhnya mereka dari golongan kamu, padahal mereka bukanlah dari golongan kamu, tetapi mereka ialah suatu kaum Yang pengecut.” (surah at-Taubat: ayat56).

Ayat di atas menunjukkan bahawa orang munafik bersumpah dengan nama Allah bahawa mereka adalah dari golongan mukminin. Dan di dalam ayat ini, Allah telah mengkhabarkan kepada orang mukminin bahawa orang munafik sebenarnya telah berdusta di dalam sumpah mereka dan mereka bukanlah sebahagian dari golongan mukminin sebaliknya mereka adalah dari golongan yang ragu-ragu dan munafik. Mereka bersumpah hanyalah kerana takut sekiranya orang Mukminin memperlakukan mereka sepertimanadiperlakukan kepada orang muyrikin, lalu mereka menzahirkan Islam sedangkan dalam hati mereka mengingkari. (Al-Baidhawi, jilid 3: 85).

Di dalam ayat lain pula, disebutkan sumpah yang berlaku dari golongan munafiq dari kalangan orang Yahudi, sepertimana disebut di dalam firman Allah swt:
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Maksudnya:  “Sesungguhnya orang yang memperjualbelikan janji Allah dan sumpah-sumpah mereka dengan harga murah, mereka itu tidak memperoleh bahagian di akhirat, Allah tidak akan menyapa mereka, tidak akan memerhatikan mereka pada hari Kiamat, dan tidak akan menyucikan mereka. Bagi mereka azab yang pedih”. (surah Ali-Imran: ayat77)

Ayat ini diturunkan sepertimana diriwayatkan oleh imam al-Bukhari, bahawa al-Asy’as bin Qais berkata: “Antara aku dan seorang lelaki dari kalangan Yahudi mempunyai tanah lalu dia membantahinya, lalu aku membawakan hal tersebut kepada Baginda SAW,  lalu Rasulullah SAW berkata kepadaku: Adakah kamu mempunyai bukti? Aku menjawab: tidak. Lalu baginda SAW berkata kepada Yahudi tersebut: Bersumpahlah. Dan aku berkata: Wahai Rasulullah, sekiranya dia bersumpah, dia akan bawa pergi hartaku sekali. Lalu turunlah ayat di atas.” (al-Bukhari,  jilid3: 121).

Menurut Imam at-Tabari, ayat ini menceritakan tentang sumpah dusta yang dilakukan oleh orang yahudi yang menggantikan janji mereka kepada Allah subhanahu wa ta’ala dengan sumpah dusta mereka, lalu menghalalkan apa yang diharamkan Allah subhanahu wa ta’ala kepada mereka daripada harta yang diamanahkan kepada mereka semata-mata untuk mengaut keuntungan dunia dan seisinya. (at-Tabari, jilid6: 527).

Terdapat juga ayat-ayat lain yang tidak disebutkan di sini yang mana ia menunjukkan sumpah dusta yang dilakukan oleh orang Yahudi dan golongan munafik, juga mereka yang mengingkari janji yang disandarkan dengan sumpah kepada Allah subhanahu wa ta’ala. Tidak cukup dengan itu, ayat-ayat tersebut menunjukkan ancaman keras daripada Allah subhanahu wa ta’ala terhadap golongan Yahudi dan munafik yang melakukan sumpah dusta dengan ancaman dijauhkan dari mendapat nikmat di akhirat kelak dan akan di azab dengan azab yang pedih.

Melalui dua uslub yang diterangkan di atas, dapat kita simpulkan bahawa ketika sumpah sedang berlaku, seharusnya kita sedar tentang amaran ini serta mengelakkan diri kita daripada jatuh kepada sumpah dusta ataupun jatuh kepada tidak memelihara sumpah dengan sebaik-baiknya. Ini kerana kedua-dua perkara ini akan menambah kesusahan kepada pelakunya sekiranya seseorang itu hanya memandang perintah ini sebagai sambil lewa disebabkan hukuman dan azab bukan hanya di dunia tetapi juga berterusan hingga ke akhirat. 

No comments:

Post a Comment