i.
Semasa sumpah berlaku
Apabila seseorang bersumpah dengan nama Allah, maka ada
perkara yang perlu dijaga ketika sumpah tersebut dilaksanakan. Di dalam
al-Quran, Allah subhanahu wa ta’ala memerintahkan kepada orang Islam
agar memelihara sumpahnya daripada terlibat dengan sumpah dusta, ataupun
membatalkan sumpah yang telah dibuat. Ini berdasarkan beberapa uslub
dari ayat-ayat al-Quran yang boleh kita lihat dalam dua bentuk iaitu uslub secara
langsung dan uslub secara tidak langsung.
Pertama: Uslub Secara langsung
Uslub secara langsung bermaksud ayat-ayat al-Quran yang
menunjukkan secara langsung tentang perintah untuk memelihara sumpah. Ini
adalah sebagaimana yang disebut dalam firman-Nya:
وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ
Maksudnya: “Peliharalah sumpah kamu”
(Surah al-Maidah: ayat 89)
Ayat ini didahulukan dengan menyebut berkenaan kaffarah
sumpah yang empat dan diikuti selepas itu perintah supaya orang yang melaksanakan
sumpah memelihara sumpahnya. Memelihara
sumpah di dalam ayat ini bermaksud tidak membatalkan sumpah yang telah dibuat ataupun
membawa maksud tidak menunaikan sumpah yang telah dilafazkan. Larangan ini
bertujuan untuk memelihara orang yang bersumpah daripada jatuh kepada kesusahan
untuk melaksanakan kaffarah yang berat untuk dilaksanakan sekiranya dia
membatalkan sumpahnya.
Ini adalah sepertimana yang dikatakan oleh imam at-Tabari:
“Dan peliharalah sumpah kamu daripada perbuatan membatalkannya, yang kemudiannya
akan mengakibatkan kamu susah untuk melaksanakan kaffarah”. (at-Tabari,
jilid1: 562). Ini juga dikuatkan dengan
kata-kata Imam ar-Razi ketika mentafsirkan ayat ini beliau berkata: hendaklah
memelihara sumpah daripada perbuatan membatalkannya, supaya kamu tidak perlu
untuk melaksanakan kaffarah. (ar-razi, jilid12: 423).
Kedua: Uslub secara tidak langsung:
Di dalam ayat lain pula secara tidak langsung Allah
memerintahkan agar memelihara sumpah daripada jatuh kepada sumpah dusta. Ini
berdasarkan beberapa ayat yang menceritakan bagaimana orang-orang kafir dan
munafik ketika zaman Nabi sallallahu a’laihi wa sallam menggunakan
sumpah berdasarkan tujuan yang berbeza, antaranya dengan tujuan untuk
menyembunyikan kedustaan mereka. Di antara ayat ini adalah seperti firman Allah
subhanahu wa ta’ala:
وَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنَّهُمْ لَمِنْكُمْ وَمَا هُمْ
مِنْكُمْ وَلَكِنَّهُمْ قَوْمٌ يَفْرَقُونَ
Maksudnya: “dan mereka (yang munafik itu) bersumpah
Dengan nama Allah Bahawa Sesungguhnya mereka dari golongan kamu, padahal mereka
bukanlah dari golongan kamu, tetapi mereka ialah suatu kaum Yang pengecut.”
(surah at-Taubat: ayat56).
Ayat di atas menunjukkan bahawa orang munafik
bersumpah dengan nama Allah bahawa mereka adalah dari golongan mukminin. Dan di
dalam ayat ini, Allah telah mengkhabarkan kepada orang mukminin bahawa orang
munafik sebenarnya telah berdusta di dalam sumpah mereka dan mereka bukanlah
sebahagian dari golongan mukminin sebaliknya mereka adalah dari golongan yang
ragu-ragu dan munafik. Mereka bersumpah hanyalah kerana takut sekiranya orang
Mukminin memperlakukan mereka sepertimanadiperlakukan kepada orang muyrikin,
lalu mereka menzahirkan Islam sedangkan dalam hati mereka mengingkari. (Al-Baidhawi,
jilid 3: 85).
Di dalam ayat lain pula, disebutkan sumpah yang berlaku
dari golongan munafiq dari kalangan orang Yahudi, sepertimana disebut di dalam
firman Allah swt:
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ
وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ
وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا
يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Maksudnya: “Sesungguhnya orang yang memperjualbelikan
janji Allah dan sumpah-sumpah mereka dengan harga murah, mereka itu tidak
memperoleh bahagian di akhirat, Allah tidak akan menyapa mereka, tidak akan
memerhatikan mereka pada hari Kiamat, dan tidak akan menyucikan mereka. Bagi
mereka azab yang pedih”. (surah Ali-Imran: ayat77)
Ayat ini diturunkan sepertimana diriwayatkan oleh imam al-Bukhari,
bahawa al-Asy’as bin Qais berkata: “Antara aku dan seorang lelaki dari
kalangan Yahudi mempunyai tanah lalu dia membantahinya, lalu aku membawakan hal
tersebut kepada Baginda SAW, lalu
Rasulullah SAW berkata kepadaku: Adakah kamu mempunyai bukti? Aku menjawab:
tidak. Lalu baginda SAW berkata kepada Yahudi tersebut: Bersumpahlah. Dan aku
berkata: Wahai Rasulullah, sekiranya dia bersumpah, dia akan bawa pergi hartaku
sekali. Lalu turunlah ayat di atas.” (al-Bukhari, jilid3: 121).
Menurut Imam at-Tabari, ayat ini menceritakan
tentang sumpah dusta yang dilakukan oleh orang yahudi yang menggantikan janji
mereka kepada Allah subhanahu wa ta’ala dengan sumpah dusta mereka, lalu
menghalalkan apa yang diharamkan Allah subhanahu wa ta’ala kepada mereka
daripada harta yang diamanahkan kepada mereka semata-mata untuk mengaut
keuntungan dunia dan seisinya. (at-Tabari, jilid6: 527).
Terdapat juga ayat-ayat lain yang tidak disebutkan di
sini yang mana ia menunjukkan sumpah dusta yang dilakukan oleh orang Yahudi dan
golongan munafik, juga mereka yang mengingkari janji yang disandarkan dengan
sumpah kepada Allah subhanahu wa ta’ala. Tidak cukup dengan itu,
ayat-ayat tersebut menunjukkan ancaman keras daripada Allah subhanahu wa
ta’ala terhadap golongan Yahudi dan munafik yang melakukan sumpah dusta
dengan ancaman dijauhkan dari mendapat nikmat di akhirat kelak dan akan di azab
dengan azab yang pedih.
Melalui dua uslub yang diterangkan di atas, dapat
kita simpulkan bahawa ketika sumpah sedang berlaku, seharusnya kita sedar
tentang amaran ini serta mengelakkan diri kita daripada jatuh kepada sumpah
dusta ataupun jatuh kepada tidak memelihara sumpah dengan sebaik-baiknya. Ini
kerana kedua-dua perkara ini akan menambah kesusahan kepada pelakunya sekiranya
seseorang itu hanya memandang perintah ini sebagai sambil lewa disebabkan
hukuman dan azab bukan hanya di dunia tetapi juga berterusan hingga ke akhirat.
No comments:
Post a Comment